14.7.2010

Zillertal Bike Day

Pauli ja Saana. Viimeiset tuliaiset on Billan pussissa.
Kaunis aamu alkoi vähän haikeasti, kun ensimmäiseksi piti käydä saattelemassa viikon verran täällä olleet kaverimme kotimatkalle takaisin Suomeen. Mutta niin he lähtivät ja me jäimme tänne jatkamaan touhujamme. Kiitos vielä kerran erittäin mukavasta viikosta koko porukalle!

Sen verran kovia patikoita oli aiempina päivinä vedetty, että päätimme tänään vuokrata taas pyörät. Tosin oli täysin selvä, että tänään pysytään alhaalla laaksonpohjalla eikä lähdetä ylös vuorelle repimään. Näin myös tehtiin. Zillertalin laaksossa ei ole kovin suuria korkeuseroja kylien välillä tähän Mayrhofeniin saakka. Tästä eteenpäin on sitten jo vähän toisin, sillä laakso jatkuu aina Hintertuxiin saakka. Hintertux on sen verran korkealla, että siellä voi hiihtää nytkin. Laaksonpohjalla kulkee erittäin suosittu pyöräreitti aina laakson alkuun saakka. Zillertal alkaa Inntalista, joka kulkee itä-länsisuunnassa ja on siis jo eri laaksoa.

Matkan varrella kylissä oli upeita taloja.

Tänne kannattaisi muuttaa kukkakauppiaaksi.
Lähdettiin matkaan puoli yhdentoista aikaan ja ajateltiin pyöräillä fiiliksen mukaan. No mitenpä se fiilis olisi voinut olla huono? Kaunis ja erittäin lämmin ilma ja upeat maisemat. Vuoret kohosivat molemmin puolin ja kauniita pikkukyliä oli muutaman kilometrin välein. Matka taittui huomaamatta vaikka pyörät oli huonommat kuin viimeksi.

Mayrhofenista Zillertalin alkuun on reilun 30 km matka. Puolivälissä aloimme pohtia kuinka pitkälle ajamme. Pidimme johtokunnan kokouksen ja totesimme yksimielisesti olevamme periaatteessa näillä töin ja antaa mennä päätyyn saakka. Eli laakson ensimmäiseen kylään nimeltä Strass. Täällähän on pyöräilijällä sellainen turva, että juna eli Zillertalbahn kulkee laaksossa tiuhaan. Siihen saa pyöräilijä ottaa pyöränsä mukaan ilmaiseksi eli lähtöpaikkaan voi palata junalla tai päinvastoin. Zillertalbahn kulkee Jenbachin kylään saakka, joka on Inntalissa muutaman kilometrin verran.

Strassin raitilla. Taustalla siintää jo Inntalin vuoret.
Strassin kohdalla päätimme sitten ajella saman tien Jenbachiin saakka ja katsella vaihteeksi Inntalin vuoria. Suuret oli vuoret siinäkin laaksossa. Jenbachin kylä tosin sijaitsi sitten moottoritien väärällä puolella meidän vinkkelistä ja vähän korkealla, joten luovuimme ja käänsimme turvat toiseen suuntaan ja paluumatkalle. Schlittersin kylän järven rannalla piti jo syödä lounasta ja päätimme samalla ajaa pyörillä takaisin Mayrhofeniin.
Vuorten rinteillä oli viihtyisän näköisiä pikkukyliä.

Loppumatkasta alkoi huono ajoasento jo vähän tuntua niskan seudulla eikä se pyöräkään enää niin rasvatusti liikkunut. Tänne on tosin pientä ylämäkeä, joten ehkä se johtui siitä. Tai huono pyörä. Mutta Mayrhofeniin tultiin takaisin ja kello näytti tasan neljää. Kilometrejä oli takana noin 85 ja lämpömittari näytti 39. Siinä oli varmaan vähän liikaa. Siis lämpölukemassa.

Inntal jo poikittain edessä. Riitti niitä vuoria siihenkin laaksoon.
Aiemmin oli puhetta patikoitsijan erikoisesta rusketuksesta. Nyt siihen on saatu vähän vaihtelua. Jalkaterissä on aivan upeat sandaalien rajat.

LISÄYS: Zillertal on kuuluisa kansanmusiikkibändeistään. Tässä pienessä kylässä on joka arki-iltakin useita paikkoja, joissa paikalliset orkesterit soittavat rallejaan. Tänään käytiin tunnin verran kuuntelemassa BergCasanovas-nimistä pumppua. Oli taas menoa ja meininkiä. Mutta se pointti: VuoriCasanovien laulaja kertoi, että Mayrhofenissa oli tänään päivällä 40 astetta lämmintä. Eli aiempi epäilyni oli aiheeton.

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos vielä kerran mukavasta viikosta! haikeina lähdimme kotiin. Kotona ruukintiellä klö 22.50. Pientä laukkujen purkua ja syöntiä, ja katsomaan blogia, Saana halusi katsoa kaikki kuvat joten oli pakko sanoa, että nyt potslojoks. Luemme paremmin ajan kanssa....
Kivaa oli, mutta täällä lakeuksilla melkein yhtä kuuma kuin siellä, nyt on kaikki ovet ja ikkunat auki!
Hyvää yötä!

Jaaskarit kirjoitti...

Tänä aamuna mannaryynit tuli heti käyttöön. Kiitos vaan. Oli vaihtelua mysliin. Vähän oli arpomista, kun en ole mannapuuroa liiemmin keitellyt. Netistä ohje ja ainoina mitta-astioina oli oluttuoppi ½l ja kuohuviinilasi 1dl. Hyvää tuli ja vatsa täynnä lähdemme nyt täydentämään jääkaappia Billaan.

Anonyymi kirjoitti...

Tervehdys täältä tasamaalta! Olen reissuanne seurannut - hengästyttänyt ja hikoiluttanutkin on jo menonne ennen näitä helteitäkin. Vaan upeat on vuoret, rinteet ja tallaajat! Täällä minun lähin korkein paikkani sauvalenkin varrella on tuo Koroinen. Nautinnollista loppurupeamaa molemmille!
-Tuide-

Jaaskarit kirjoitti...

Haa! Kiitos meillä onkin jo monta lukijaa. Näin voi sanoa. Ainakin viisi. Helle varmaan täällä ainakin hieman hellittää, mutta kesäisiä lämpötiloja mahdetaan vielä saada. Eipäs vielä muistutella "loppu"rupeamasta... J