23.6.2011

Lienz, Innichen ja Haunoldköpfl

Alamäkeen pyöräillessä oli aikaa pysähtyä poseeraamaan kuvaajalle

Kahden kovan patikkapäivän jälkeen on pitänyt taas vähän rytmittää tätä olemista täällä ja vuorossa on ollut rauhallisempaa ohjelmaa. Tiistaina otimme polkupyörät allemme ja lähdimme käymään pyöräreissulla Itävallan puolella Lienzin kaupungissa. Tästä on matkaa Lienziin 44 kilometriä, mutta Lienz sijaitsee 500 metriä alempana kuin Innichen, joten reissu oli helppo. Etenkin kun luovutimme pyörät vielä Lienzissä palautuspisteeseen ja palasimme kotiin junalla. Turisti-infossa reittiä luonnehditaan helpoksi ja kauniiksi ja molemmat tiedot pitivät paikkansa. Alamäkeen kaunista Pustertalia ja reitin varrella ehkä kymmenkunta toinen toistaan idyllisempää pikkukylää. Turkoosiin vivahtava Drau-joki virtasi vuolaana pyörätien vieressä ja päivä oli kaunis.

Tällaisia kyliä oli reitin varrella

Lienzer Dolomiten ja Drau-joki, joka yhtyy 700km päässä Tonavaan

Lienzin keskustassa

Reitin helppous näkyi siinä, että porukkaa oli pyöräilemassä todella paljon. Ihan pienet lapsetkin olivat pyörillään liikkeellä vanhempiensa valvonnassa. Paluumatkalla juna oli aivan täynnä eikä kaikille ollut istumapaikkoja ja junia kulkee tuolla välillä tiuhaan. Tuumailimme, että emme haluaisi olla tällä reitillä sesonkiaikaan, kun nyt hiljaisena aikanakin väkeä riitti noin paljon.

Innichenin kirkon kuvaa on varmasti monessa
paikassa odotettu kuumeisesti. Siinä se on!

Täällä Innichenissä näkyy hyvin, että kesä etenee ja ilmeisesti ihmiset ovat yhä enemmän lomalla. Pari viikkoa sitten kylän raitti oli hyvinkin hiljainen, mutta nyt on päivisin jo aika vilkasta. Vaan tuskin tähän pikkukylään nyt mitään karnevaalimeininkiä kuitenkaan syntyy. Mukavan rauhallista edelleen.

Tällaisia pikkukujia täällä on

Eilen käväisimme Haunoldköpflillä

Eiliselle oli luvattu kaunista aamua, mutta sadetta iltapäivästä alkaen. Tämän vuoksi päätimme lähteä liikkeelle jo varhain ja käväistä kotivuorellamme Haunoldilla kohteessa nimeltä Haunoldköpfl. Se on jonkinlainen näköalanyppylä ja hyvät näkymäthän sieltä olikin. Haunoldköpfl on tasan 1km korkeammalla kuin kylämme ja nousimme sinne kyllä aika reipaalla tempolla, kun tiedossa oli sadetta iltapäiväksi ja halusimme välttää sen. Juuri tuolla asenteellahan sitä kannattaa vuorelle lähteä. No, hyvin meni kuitenkin. Nousu kesti 2 tuntia, ruokailimme ylhäällä ja nautimme maisemista. Emmekä kastuneet. Tänään ja huomenna perjantaina huilataan ja sen jälkeen tänne on luvattu upeita ilmoja, joten oikein kunnon patikkapoluille palataan viikonloppuna.

Reppu ja reissumies.
Siellä kaukana ne siintää taas: Die Drei Zinne.

K tiirailee kotikylään.
"Jane
, Haunoldhüttellä on hanassa Forstia ja Jorahüttellä Gösseriä.
Päätetään patikkamme Jorahüttelle, jooko?"

Mut mitä reppu sisältää?
Kuvaan pöllähtänyt naakka nimeltään Horst
oli satunnainen tuttavuus eikä kuulu porukkaamme vakituisesti.

Niin, repuissa kulkee päivittäin mukana 2 x 1,5l vesipulloa, 1l keittoa termoksessa, sämpylöitä (RUNSAASTI täytteitä), banaaneja, suklaata, puhelimet, leatherman, ensiaputarvikkeet, kiikari, kamera, vaihto- ja sadevaatteita, hanskat, istuinalusta, aurinkolasit, särkylääkkeitä, kyypakkaus ja kartat. Niin ja kuulemma vielä huulipuna. Terveisiä Paulille! Joka tapauksessa muutaman kilon kantamus on molemmilla selässään, jotta nousut eivät tunnu liian kevyiltä.

Tätä se oli sitten illalla.
Otos näpättiin parvekkeeltamme.

Tiina kirjoitti...

Upea sateenkaari! Ja kaikki muutkin kuvat saavat vihreäksi kateudesta ja kaipuun alpeille kasvamaan...

Vapauduttuani tänään töistä juhannuksen viettoon aloin miettiä 5 viikon päässä siintävän alppireissun varustehankintoja ja reppujenne sisällön listaus tuli kuin tilauksesta! Hankintalistalla ovat ainakin ensiapupakkaus ja kyypakkaus, joita en viime kesänä kuljettanut mukana ollenkaan. Kertoisitteko vielä vaatetuksesta mikä on parhaaksi havaitsemanne kokonaisuus?

Anonyymi kirjoitti...

Pitää kysyä Paulilta tuliko sille huulipumada matkaan ollenkaan Roihin!?
Sateenkaaren tuollepuolelle kun pääsis!
Hyvää leppoisaa juhannusta, tämä tyttö lähtee kotimaisemiin, Koskööhön!

Jaaskarit kirjoitti...

Hei Tiina!
Postauksen listasta oli unohtunut vielä muutama juttu ja ne on sinne lisätty. Yksi tarpeellinen väline olisi vielä pilli, josta olisi apua hädän hetkellä. Se pitää vielä hankkia.

Vaatetus on aina vähän säätämisessä. Aamulla on alkukesästä varsinkin aika kylmä, lämpötila saattaa kylässikin olla hätinä 10 asteta, mutta nousua punnertaessa hiki alkaa kuitenkin virrata. Joten nousun alkaessa fleece reppuun ja pelkällä teknisellä t-paidalla useimmiten pärjää (no housut ja kengät on kuitenkin jalassa ;-)). Kun nousu tasoittuu tai alkaa viima käymään alkaa usein käsivarsia paleltaa. K tykkää käyttää hanskoja, minä saatan pistää fleece-takin väärinpäin päälle, siten että vain reppu lämmittää selästä, mutta hihat lämmittävät käsivarsia. Jotkut "irtohihat" olisi kätevät! Shortsit päällä on mukavampi nousta mäkeä, eikä kintut niin kylmänarat olekaan. Katkolahkeet meillä kuitenkin on, että hädän tullen voi lahkeet kiinnittää. Nousun päätyttyä vaihdetaan kuiva paita ja useimmiten saa laittaa myös takin tai fleecen päälle, sillä huipulla tuulee, kuten tiedät. Minä olen näin epävakaisilla ilmoilla kuljettanut mukanani kahtakin fleeceä, kun olen vähän viluinen. Meillä on mukanamme gore-tex paclite kuoriasut, jotka menee pieneen tilaan ja suojaavat sateelta ja tuulelta. Ohuet hanskat (esim. sauvakävelyyn sopivat tms) on kätevät myös silloin, kun pitää jyrkissä paikoissa käsillä varmistaa kulkua kivistä tai puista. Sauvojen käyttöä ei ole tullut vaeltamisessa kokeiltua. Ne vois olla hyvät joissakin kohdissa. Käytän kengissä kaksia sukkia. Alimpana ohuet linerit ja päällä vaellussukat. Kertaakaan ei ole tullut mitään hankaumia. K käyttää yksiä sukkia ja on tyytyväinen siihen. On kokeiltu monenmerkkisiä sukkia, ja Falket on parhaat.

Tässä on muuten mielenkiintoista tietoa varusteista.

Mukavaa juhannusta!
t. Jane

Jaaskarit kirjoitti...

Leena!
Mukavaa juhannusta! Ota kunnon löylyt ja käytä vihtaa/vastaa meidänkin puolesta.

Tiina kirjoitti...

Hei,

ainakin laadukkaat kuorihousut ovat nyt ostoslistalla. Viime kesän pärjäsin pelkillä katkolahjehousuilla, jotka kyllä kuivuvat nopeasti sadekuuron jälkeen mutta jatkuvamman sateen yllättäessä lienee mukavampi kävellä kuivana. Myös vaihtopaita on hyvä idea, pitää paremmin lämpimänä ylhäällä kun nousun aiheuttama lämmöntuotto hidastuu ;-). Ja kehtaa mennä rinneravintolaan istumaan kun selkä ei ole märkänä. Sama ongelma on minullakin käsivarsien kanssa nousussa.

Kiitos myös linkkivinkistä! Nyt täytyy tarkistaa kotimaan juhannusaletarjonta ja harkita jättäisikö jotain ostoksia Mayrhofenissa tehtäväksikin. Valtaosa varusteista onneksi on jo olemassa.