14.2.2012

Kauas on pitkä matka

Blogimme ensimmäinen kuva Uruguaysta.
Taksimatkalla lentokentältä hotellille.

Ja Uruguayn Montevideoon kai vielä piirun verran pitempi. Täällä kuitenkin ollaan ja elämä hymyilee taas. Perjantaisesta matkasuunnitelmashokista toivuttiin nopeasti, kun ymmärsimme, että ei se meille oikeastaan paljoakaan merkinnyt. Pari maksettua hotelliyötä meni hukkaan ja vähän jouduimme muuttamaan matkasuunnitelmaamme, mutta siinä kaikki. Toivotaan, että lentoyhtiö kustantaa jälkeenpäin turhat maksut takaisin. Itse asiassa tänään kun saavuttiin aamulla Montevideon Carrascon lentokentälle niin ajattelimme, että taisimme kuitenkin ainakin lentokentän puolesta jäädä voitolle. Kenttä on pieni, todella siisti ja kaikki pelasi kiitettävästi. Taksikin järjestyi heti tuloaulasta ja maksaa olisi voinut Uruguayn pesoilla, Argentiinan pesoilla tai euroilla/dollareilla. Luimme jostakin, että Carrascon lentokenttä on maailman kymmenen viihtyisimmän lentokentän joukossa emmekä ihmettele.

Astuimme hotellista kadulle ja näimme tämän.

On se vaan hienoa tulla suomalaisella talvi-iholla tänne helteeseen

26 tuntia kesti matka kotiovelta Montevideoon. Tätä päivää on helpottanut suuresti se, että yöllä saatiin kerrankin oikein kunnolla nukuttua koneessa. Lento Madridista Montevideoon kesti 12 tuntia ja näköjään sitä pystyy ihminen kunnolla nukkumaan istuvassa asennossa, kun on oikein väsynyt. Illalla Madridin kentällä odotellessamme katselimme lähtevien lentojen taulua ja siellä oli mm. Buenos Aires, Lima, Sao Paulo ja Santiago de Chilen kaltaisia kaupunkeja. Etelä-Euroopasta ihmiset taitaa lennellä näihin suomalaisille vähän outoihin kohteisiin samalla tavalla kuin meiltä Etelä-Eurooppaan.

Kävelimme ydinkeskustaan hiljaisten lähiöiden läpi
ja kulmakaupan myyjällä oli rauhallista

Ensimmäinen päivä täällä on mennyt hellettä ihmetellessä ja huominen laivamatkakin Buenos Airesiin käytiin ostamassa. Huomenna siis siirrymme sitten BA:iin ja menetimme siitä nyt sitten kaksi päivää, jotka otamme takaisin jäämällä sinne uudelleen Iguazzun putousten reissun jälkeen. Täällä on ollut pää vähän helteestä ja matkustamisesta pyörällä eikä tuo katuvilinäkään ihan totutun kotoisen rauhallista ole. Pieni maahan tämä Uruguay on jättimäisiin naapureihinsa Argentiina ja Brasiliaan verrattuna. Täällä on reilut kolme miljoonaa asukasta, joista noin 1,3 miljoonaa asuu täällä Montevideossa.

Täällä pojat vielä pelaavat palloa kaduilla.
Kaikilla ei varmaan ole tietokoneita.

Laivamatkan ostamisen ja valuutanvaihdon jälkeen kävelimme oikein kunnon reissun helteisessä kaupungissa. Lämpömittari näytti reilua 30 astetta ja jalat säikähtivät sandaaleista sen verran, että piti palata taksilla hotellille toiselta puolelta kaupunkia.

Rauhallisilla kaduilla lähes kaikki tervehtivät meitä.
Tämä isäntä kysyi espanjaksi, että mitä kuuluu?
Hän ei varmaan ymmärtänyt espanjankielistä vastausta
kemin murteella, että "ei mittää"

Taksissa sattui hauskasti, kun olemme kovasti pohtineet turvallisuusasioita tälle reissulle. Nettiä lukiessa tuntuu, että täällä on sula mahdottomuus selvitä ilman että vähintäänkin jotain omaisuutta varastetaan tai ainakin taksinkuljettajat viimeistään huijaavat rankimman jälkeen. No tämä meidän kuskimme ajoi "ihan yllättäen" varmaan juuri tänään suljettulle kadun pätkälle umpikujaan ja Jane meinasi jo hermostua kuljettajalle. Hotellilla maksu oli 112 Uruguayn pesoa eli reilu neljä euroa, joten siihen hintaan saa vaikka kerran umpikujaan "vahingossa" ajaakin.

Plaza Independencialta alkaa Avenida 18 de Julio

Hirveästi ei ole siis vielä ehditty kaupunkiin tutustua, mutta se korjaantuu sitten viimeistään loman loppupäivinä Argentiinasta palatessa. Sinne on kuitenkin vielä onneksi aikaa. Tänään käydään vielä syömässä ja sitten nukkumaan loputkin univelat pois. Aikaero Suomeen on neljä tuntia eli Suomessa on kello sen verran edellä. Huomenna Argentiinaan siirtyessä tulee eroa yksi tunti lisää, sillä Argentiina kuuluu eri aikavyöhykkeeseen ja eroa tulee viisi tuntia.

Tyypillinen näky täällä. Hienoa ja rähjäistä.

Plaza Fabini

Anonyymi kirjoitti...

Terve! Olen jo availlut sivuanne ja jännittänyt koskahan ilmestyy juttua ja tiedän, että kaikki on ok. Ja nyt tiedän. Alkoipa taas komiasti blogi. Tässä eka kyllä käyp katteeks, ja jääköön se viimeiseksi, ilmoitan sitten jos mielipide muuttuu!
Toivottavasti univelka on nyt hoidettu ja iloisin mielin kohti uusia sekkailuja.
Täällä tulee lunta, pakkasta -1.
Palaillaan1
-L&P-

Jaaskarit kirjoitti...

Terve! Hyvin täällä pyyhkii, kun nukuttiinkin lähes kellon ympäri. Lähdemme lenkkariaamukävelylle tuohon rantabulevardille. On muuten mahtava rantapaseo! Laiva lähtee tänään paikallista aikaa 13 BA:iin ja siellä ollaan sikäläistä aikaa 15.00 eli kolme tuntia saadaan olla laivassakin! Palaillaan taas!

Tiina kirjoitti...

Hienoa, että olette perillä ja odotettu loma pääsi hankaluuksista huolimatta alkamaan!

Itse olen kerran käyttänyt Ebookersia lentojen varaamiseen. Ilmoittivat sitten, että paluulentoa ei voinutkaan ostaa tietyltä lentoyhtiöltä yhteen suuntaan (vuonna 2003), joten piti varata uusi lento. Rahan palautusta perustusta lennosta piti anoa erikseen ja tilille rahat kilahtivat viikkotolkulla reissun jälkeen.

Nauttikaahan lomasta!

Uusia tarinoita odotellen...

Jaaskarit kirjoitti...

Terve Tiina! On ne alkuharmit unohtuneet tosiaan. Madridin lentokentällä puhuttiin asiasta Iberian palvelupisteessä ja he ihmettelivät, että miten matkatoimisto voi muuttaa matkustuskohdetta. Meidänhän on vaikea tietää, että kuka sen päätöksen on tehnyt Iberia vai Ebookers?

Tultiin jokin aika sitten tänne Buenos Airesiin ja on todella kuuma. Meillä on tällainen huoneistohotelli ja J jäi järjestelemään vaatteita kaappeihin ja K lähti kauppaan tärkeimmille ostoksille. Taksimatkalla kaupunki näytti tosi kivalta!

Anonyymi kirjoitti...

Some others, having said that, rely on their car need to additional drastically.
This is a terrific possibility to avail this fantastic Scan Resource.