3.7.2015

Naturpark Schlern-Rosengarten

Latemarvuoristo keskiviikkona. Ajoimme tunnin
  vuoriston toiselle puolelle Obereggeniin.

Patikkalomamme ensimmäiset kaksi viikkoa alkavat olla takana. Huomenna matkustamme Itävaltaan ja vaihdamme majoituksemme Stubaitalin laaksoon Neustiftin kylään. Schlern-Rosengartenin luonnonpuistoalue Dolomiiteilla teki vaikutuksen. Tämä on unenomaisen kaunista aluetta ja kun ilmatkin olivat enemmän kuin hyvät niin enempää ei voi patikkalomalta pyytää. Vaellusreitit ovat hyvässä kunnossa ja niitä ylläpidetään jatkuvasti. Hüttetarjontaa löytyy riittävästi pieninkin välimatkoin ja alueella on myös hissejä, joilla pääse liikkumaan halutessaan.

Tuoreen tutkimuksen mukaan lounas hütten terassilla
 auringonpaisteessa pilvien yläpuolella piristää mukavasti arkea

Parissa viikossa olemme ehtineet jaloitella läpi lähes kaikki ne alueen vaellusreitit, joilla ei tarvita Klettersteig-varusteita. Pari reittiä kävelimme uudelleen, mutta kyllä täällä käveltäviä reittejä meille pariksi viikoksi riitti. Oma auto tosin helpotti liikkumista ja pääsimme kauempiinkin kohteisiin. Vaellusbusseista meillä ei siis ole kokemusta, mutta näkyvät ne kulkevan ja pysäkeillä oli aina aamuisin vaeltajia bussia odottelemassa.

Toissapäivänä ajomatkallamme kotiin otimme kyytiin kaksi keski-ikäistä saksalaisrouvaa, jotka liftasivat tien vieressä. Heillä oli kanssamme sama matka ja olisivat joutuneet odottamaan seuraavaa bussia lähes tunnin. Itsellämmekin on samoja kokemuksia tien vierellä väsyneenä bussin odottamisesta ja kerran itsekin liftin saaneena tarjosimme samaa palvelusta toisillekin.

Karer See

Keskiviikkona ajoimme noin tunnin ajan Obereggeniin ja kävimme patikoimassa  Latemarhüttellä (2671m). Obereggen on laskettelualuetta, joten alkureitti hüttelle ei ole mitenkään kaksinen. Tiesimme tämän toki jo etukäteen, mutta netin valokuvat Latemarhüttestä saivat meidät lähtemään sinne. Hissilinjojen jälkeen maisemat kaunistuivat ja polku tuli mukavammaksi. Itse hüttellä ja sieltä lähteneellä reitillä Gamsschartelle oli hienot maisemat, mutta taas todettiin: ei nuo osittain hiihtoalueilla kulkevat nousu- ja laskureitit ole meidän juttuja.

Tirolilaisnuorukainen haravoi niittojälkeä ja takana näkyvä haflingerhevonen
kajautti komeita hirnahduksia kaikille mökin ohittajille.
 Voiko olla perinteisempää ja kauniimpaa alppimaisemaa?

Loma on ollut niin onnistunut, että tuoreeseen
 lehmänläjäänkin astuminen on vaan naurattanut

Torstaina kävimme uusintana Schlernhausilla ja sen viereisen Petz-vuoren huipulla. Sää suosi ja paluumatkalla iltapäivällä oli ehkä jo liiankin kuuma. Hienojen ilmojen vuoksi olemme pitäneet kahden viikon aikana vain kaksi välipäivää patikoinnista. Ei valiteta, sillä ehtii se vielä muuttuakin. Huomenna kuitenkin muutamme Itävaltaan ja ainakin alkupäiviksi luvataan edelleen huikeaa kesäsäätä. Palataan asiaan ihanasta Itävallasta!

Kanojen innoittamina mekin menimme nokkimaan lounasta Sesselschweigelle
Bärenfallin nousureitti Schlernhausille mennessä on kulkemisen arvoinen

Torstaina hyvästelimme Dolomiittien spitzet toistaiseksi

Tiina kirjoitti...

Hienoja kuvia ja olihan ne maisemat tänään livenäkin upeita :)

Jaaskarit kirjoitti...

Muistimmekin, että olet jo ehtinyt reissuun ja hyvältä näyttää Pustertalissakin!! Hienoa reissua ja pidetään yhteyttä!