17.10.2015

First Steps in New York

Tähän saakka vain telkkarista tuttu Lady of Liberty.

Hei hurraa, me ollaan New Yorkissa! Torstai-iltana ei tosin paljon hurraata huudeltu, sillä sen verran väsyneitä olimme matkan jälkeen ja 7 tunnin aikaero vei meidät aikaisin nukkumaan. Lento kesti vajaat 9 tuntia. Taksimatka JFK-kentältä Manhattanille kesti illan ruuhkassa tunnin ja vartin ja maksoi 58 dollaria plus tippi. Metro oli vahva vaihtoehto, mutta lentokenttämuodollisuuksien aikana kehittyi toive päästä vähän irti lähimmäisten seurasta ja valitsimme taksin.

Avasimme pelin Broadwayn varrella sijaitsevassa kahvilassa aamupalalla.
 Etenkin pannukakut veivät kielen mennessään.

Kevyen aamupalan jälkeen metroilimme Battery Parkiin
Manhattanin eteläkärkeen

Manhattania Staten Islandin lautalta

Perjantaina aamuyöllä uni loppui tietysti aikaisin. Yöllä kolmelta kävimme hereillä, mutta emme vielä viitsineet nousta. Sen sijaan viiden jälkeen päätimme ruveta harjaamaan naamojamme edustuskuntoon. Puikahdimme kuuden jälkeen New Yorkin kaduille aamupalalle eikä kaduilla ollut vielä ruuhkaa. No, olihan meidän sisäinen kello jo iltapäivässä.

Lautat Staten Islandille kulkevat puolen tunnin välein ja ovat ilmaisia. Reipasjalkainen turisti ehtii Staten Islandilla heti paluumatkalle toiseen lauttaan, jos itse Island ei kiinnosta.

Aamulla ostimme viikon metrokortit (32 dollaria/kpl) ja ajelimme Manhattanin eteläkärkeen Battery Parkiin, jonne metromatka kesti noin 25 minuuttia. Päätepysäkiltä lähtee ilmainen lautta Staten Islandille ja kävimme risteilemässä parikymmentä minuuttia suuntaansa. Aurinko paistoi sinitaivaalta, Manhattanin silhuetti pilvenpiirtäjineen näkyi hienosti mennen tullen ja ihan läheltä Vapaudenpatsastakin kurvailimme. Siinä on laivamatkalla hinta/laatusuhde kohdillaan!

Korkein torni on Freedom Tower, jonne suuntasimme seuraavaksi

Amerikan korkein rakennus One World Trade Center,
Freedom Tower 104 kerrosta ja 546m.

9/11 iskussa menehtyi mm. noin 350 palomiestä

Tuhoutuneiden WTC-tornien paikalla on nykyään kaksi allasta muistomerkkinä

Staten Islandin jälkeen otimme kohteeksi WTC-muistomerkkialueen. Käveleskelimme upean korkeimman pilvenpiirtäjän juurelle tsekataksemme mistä sisäänkäynti näköalapaikalle olisi, sillä sinne oli tarkoitus ostaa netistä liput tuleville päiville. Mihin väliin satuimmekaan osumaan, mutta tuonne Nykin uuteen näköalapaikkaan One World Tower Observatorioon ei ollut jonoa lainkaan, joten päätimme poimia tuon suunniteltuihin kohteisiimme kuuluvan Freedom Towerin, kun pääsimme sisään ihan jonottamatta! Se on harvinaista täällä. Pääsymaksu oli aika suolainen 32$/hlö, mutta turhempaankin on reissuillamme rahaa mennyt. Kierros oli hieno hissiajosta alkaen (minuutissa 102 kerrosta ja huikea elokuva hissin seinissä). Näköalat Manhattanille ovat huikeat. Mielestämme käymisen arvoinen paikka.

Ylhäältä Freedom Towerista on hulppeat näkymät Manhattanille

Brooklyn Bridge ja Brooklyn, joka on ohjelmassamme lauantaina.

Eikä yhtään huimannut!

Iltapäivällä palailimme kohti pohjoista kävellen. Kävelimme High Line -puistoväylää pitkin, joka on vanhalle junaradalle kunnostettu puistoalue. Erikoiseksi sen tekee se, että puisto/junarata kulkee katujen yllä Chelsean kaupunginosassa. Istutukset ovat luonnonmukaisia puita ja heinäkasveja ja vallan viehättävää miljöötä keskellä kiireistä kaupunkia. High Linelta laskeuduimme 30:lla kadulla ja suunnistimme Times Squarelle. Se oli perjantaina iltapäivällä lähinnä ahdistava. Onhan täällä joka puolella väkeä, mutta jo vähän väsyneinä ja aikeron rasittamina äärimmäisen ruuhkainen Times Square ei kirvoittanut meitä hyräilemään "New York New York"-kappaletta Frank Sinatran malliin.

High Linen eteläpäässä oleva Chelsean alue vaikutti mukavalta

Olimme paikallisen nuorison keskellä kuin kanat vedessä?

Selfie High Linella

Eka päivämme New Yorkissa on takana ja oikeastaan ehdimme vähän enemmän kuin oli ajateltu. Tekemistä jäi kyllä tulevillekin päiville, joten emme me täällä varmaankaan ehdi pitkästymään. Ilma oli tänään mainio ja samanlaista taitaa olla tarjolla jatkossakin. Aurinko paistaa, välillä on kuuma ja välillä jostakin pääsee purevan kylmä tuuli iskemään. Erinomaista kaupunkilomasäätä on siis tarjolla!

Paljon ehdimme perjantaina, mutta meille aikeron rasittamille Times Squaren
 iltapäiväruuhka oli tällä kertaa vähän liikaa.
 Lähdimme hotellille iltapäivätirsoille.

Anonyymi kirjoitti...

Voi, voi kun alkoi aamu ikävöivissä merkeissä! Ihania tuttuja paikkoja, suun kastelevat aamulättykuvat, ihana (?) tungos TS:llä (mistä pirusta sitä porukkaa riittää😨?). Kyllä teillä on sielläkin, maailmanmatkaajat, uusia kokemuksia! Nythän siellä on joka paikassa food and wine-happeninkiä ja JOS mä olisin siellä, menisin Broadway/95th street paikkaan Frank Sinatra 100v-konsertteihin😄! Aivan tuli hiki, kun just luin, että Tripadvisorilla pääsis 5vrk lento ja hotelli 899€. Oh boy, have FUN👟💲🎃🌞ja ihailkaa niiden upeita Halloween koristeluita esim. talojen seinillä

Jaaskarit kirjoitti...

Huomenta vaan, kello on vähän yli kuusi ja valvottu taas jo tunti:) Vaan ei se mitään, tulee taas hieno ja pitkä päivä. Se on selvä, että viikossa ei ehdi likikään tarpeeksi, mutta parhaamme yritämme varmasti!!! Nyt lähdemme aamupalalle, nam:)!!

Missis L. kirjoitti...

Minä oon jo aamusta (Suomen aikaa) odottanut teidän ja ensimmäisiä fiiliksiä! Hienot kuvat ja paljon olette ehtineet. Kyllä se vaan itellä jäi mieleen, että viikossa just ja just tokeentuu aikaerosta, sitten vois alkaa turistihommat. Mukavaa lomanjatkoa, ja täällä ootellaan innolla seuraavaa postausta :-)! Terveisiä velipojalta!

Jaaskarit kirjoitti...

Heippa kaunis käly!
Sää meitä täällä suosii poutaisena, vaikka asteet laskivat sopivan pohjoismaiselle tasolle. Eipä haittaa, sillä hyvät vinkit on saatu teiltä sekä Seinäjoen oraakkelilta vankkaan pukeutumiseen. Kukaan ei ole kehunut kenkiäni, sillä ne ovat tietty ihan tavalliset haikkerit. Kaikki muistavat täällä ne sun ihanat punaiset Sievit. Sen sijaan rakkaat nahkahansikkaani, anopin perintöä, saivat ansaitut ja kateelliset kehusanat. Täällä on kyllä mutkatonta porukkaa. Terkut takas velkulle. Jaksaako se mittää blogia lukea?