Pilvet roikkuivat patojärven yllä tänään aamutuimaan.
Bad Gasteinissa on isot korkeuserot.
Kauniilla ilmalla kävelyreitit putouksen
vaiheilla ovat varmaan viehättäviä.
Mekin päätimme käydä Salzburgin läänissä vuoren toisella puolella Bad Gasteinissa. Asemamme on niin pieni, että lippuja saa ainoastaan automaatista. Matka kuuluisaan kylpyläkaupunkiin maksoi kahdelta hengeltä edestakaisin 12 euroa.
Ei ollut yllätys, että sateisesta Mallnitzista junan ajettua tunneliin oli samanlainen ilma vastassa viiden minuutin päästä, kun sukelsimme tunnelista ulos. Tarkoituksemme oli tutustua kaupunkiin erityisesti siinä mielessä, minkälaisia vaelluksia siellä voisi tehdä. Bad Gastein on jylhän vesiputouksen varrelle rakennettu kaupunki, joka on perinteikäs kylpyläkaupunki, jossa kuninkaalliset (mm. ihana keisarinna Sissi) ja taiteilijat kävivät elpymässä thermaalisen veden ansioista. Kaupunkia hallitsevat jyrkkään rotkon reunaan rakennetut korkeat hotellirakennukset, jotka loistonsa päivinä ovat varmaankin olleet upeita. Nyt keskustassa näkyi valitettavan useita autioita ja rapistumaan päässeitä entisiä hienoja taloja. Bad Gastein ei totta puhuen tehnyt meihin mitään erikoista vaikutusta eikä se varmaan ole vaelluskohteidemme kärkipäässä. Se ei johdu siitä, että kaupunkia ympäröivillä vuorilla ei olisi varmaankin hienoja reittejä. Sen sijaan meille jäi tuntuma, että kaupungista ei pääse ylös vuorille ilman hissejä tai pujottelumäkeä kävelemällä ja se ei ole meidän juttu. Voimme olla väärässäkin, mutta tuollainen näppituntuma jäi muutaman tunnin visiitin jälkeen. Kaupungissa on muuten aivan erikoisen suuret korkeuserot.
Iltapäivällä hyppäsimme takaisin junaan. Sade saatteli meitä. Kahdeksan kilometrin tunnelin jälkeen putkahdimme omaan kyläämme ja aurinko sädehti sinitaivaalta. Eipä silti, juuri oli tullut aika mojova ukkoskuuro, sillä tiet lainehtivat ja laakson suunnassa näkyi menevän musta saderintama. Sadetta saatiin myös pitkin iltaa ja tuuli oli varsin viileä.
Ensimmäiset kolme väliä kuljettiin funicularilla
Viimeiset kilometrit puksuteltiin lelujunalla.
Keskellä näkyvä harjanne tuntui sopivalta kohteelta,
sillä paluujuna alaspäin oli valittava bussiaikataulujen mukaan.
Harjanne näkyy jo lähempänä.
Täällä ovat olleet maalarit liikkeellä usemman pensselin kanssa.
Vuorijunassa mentiin kolmen väliaseman kautta yläasemalle, jossa oli vielä vaihto vanhanaikaiseen kapeavaihteiseen "tavalliseen" junaan. Kaikkiaan ylämäkiajo kesti 35min. Maisemat olivat huimat. Välillä kaltevuus ylämäkeen mennessä oli jopa 82%. Täytyi vain luottaa, että jarrut oli kunnossa.
Ihanaa kun taas paistaa. Kyllä kelpaa hiihtäjän hiihdellä.
Mitähän kohta näkyy?
No, ei tämän kummempaa!
Vaan johan sitä tuossa jo onkin?
Patojärvet
K pohtii sähkön syntyä. Sadetakille ei ollut tarvetta,
mutta antaa kuulemma kuviin kauniimmat värit?
Nousumetrejä ei ollut kuin muutama sata ja muutenkin tämän päivän
kävelysaldo jäi pieneksi. Pilvet kuitenkin väistyivät päivän mittaan ja
saimme hienoja näkymiä Tiroliin sekä Hohe Tauernin Grossglocknerin
suuntaan. Muutaman viikon hissittömiä vuoria kulkeneina saimme taas muistutuksen hissillisten vuorien hyvistä ja huonoista puolista. Helppo mennä ylös ja alas, mutta pirusti porukkaa ja joka paikkaan saa jonottaa, kaikki kestää. Lisäksi puuttuu se hengästyminen ja hiki. Patikoinnin meininki.
Näppäys vuorijunan yläasemalla hissin lasin läpi.
Zoomaus edellisestä. Itävallan korkein vuori,
Glossglockner on ihan naapurissamme.
Zoomaus edellisestä. Itävallan korkein vuori,
Glossglockner on ihan naapurissamme.
2 kommenttia:
Huomenta! Luin nyt vasta tarkemmin juhannusblogin ja tietty tämän. Sanoin Paulille kateellisena, että eihän me ny päästy sinne Bad Gasteiniinkaan! No, tämä tilanne asettaa elämän asiita tärkeysjärjestykseen, kaikkea ei voi saada. Mutta kuulemma varmaan teiltä sitten tarkempia kuvauksia asiista. Odottelen täss, että klo tulee 9.30, silloin rtg kutsuu. Toivokaa, että kaikki luut ovat oikeas janas!
Ettehän vaan oo Air Finlandin matkalla, sekin nim. meni konkurssiin. Ei mitään mahiksia saada rahoja takaisin, jos ei ole maksanut luottokortilla. Tuli eilen pitkä juttu siitä teidän edellisestä konkurssiespanjan yhtiöstä, ei rahoja takaisin... Paska!
Palaillaan skypen välityksellä. just alkoi EM-kisat stadionilta ja ilalla jatkuu futis...
-L&P-
Huomenta vaan! Ei olla Air Finlandilla vaan ihan Finnairilla lennätämme itseämme. Se toivottavasti on pystyssä vielä reilun viikon päästä, jolloin pitänee palata kotiin valitettavasti. Ollaan täällä vähän lähtötelineissä, kun oli valmiit pyörä+patikkasuunnitelmat tehtynä, mutta aamu on ollut yllättävän harmaa. Ei viitsitä lähteä pilviselle vuorelle voimia kuluttamaan, kun huomenna alkaa se kahden päivän reissu, jossa yövytään hüttellä. Katsotaan miten päivä etenee, mutta illalla ollaan kuitenkin kämpällä.
Lähetä kommentti